23. og 24. april 2014 holdt jeg et todagers kurs om inngåelse og oppfølging av it-kontrakter i regi av Nima.
Budskapet mitt var:
- Bruk kontrakten som et verktøy – vær pedagogisk ved utforming
- Få kontrakten opp av skuffen og bruk den
- Risikoanalyse – flytt fokus og innsats fremover i prosessen – færre ressurskrevende oppryddinger
- Lær av andres feil – alle feil er gjort før
- Det er vanligvis de enkleste og små hendelsene som velter lasset
- Bruk Service level agreements der det passer og definer tjenestekatalog og -nivå nøye
Tema for kursdagene var:
- Hva er en IT-kontrakt
- Outsourcing
- Standardavtaler
- Kontraktsrett
- Kravspesifikasjon
- Opphavsrett
- Risikoanalyse
- SLA / tjenestenivå
- Oppfølging av kontrakt
- Prosjektstyring
- Skytjenester og personvern
- Særegenheter ved forhandling av IT-kontrakter
- Intensjonskunngjøring